Mitt Liv Som Fru Wallström..

Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av Wallström - 9 oktober 2009 20:31

  



* 25 g jäst
* 50 g margarin eller smör
* 1 ½ dl mjölk
* 2 krm salt
* 3 msk socker
* 3 ½ - 4 dl vetemjöl


Fyllning:

* 1 dl äppelmos
* 1 tsk vaniljsocker


Eller alternativ:


* (vaniljkräm)
* (fast sylt)


Garnering:

* Pärlsocker




Smula jästen i en bunke.

Smält matfettet och häll på mjölken.

Rör om och värm till fingervarmt/37°C.

Häll över jästen och rör tills den lösts upp.

Tillsätt socker och salt.

Blanda i mjölet lite i taget.

Klicka ut degen i bullformar.

Ställ dem på en plåt och gör en grop i mitten på bullarna.

Smaksätt äppelmoset till fyllningen med vaniljsocker, lägg på fyllningen i gropen på bullarna.

Låt jäsa i 30-40 minuter utan handduk.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.


ca 8 min i mitten av ugnen i 250 grader.

  

Av Wallström - 9 oktober 2009 20:28

Tillsist blev det bullarna med äpplemos, tyvärr hade jag inga passande formar kvar till dem så formarna blev på tok för stora, men det funkade ju ändå, dem gillades ialla fall och det är ju huvudsaken! Så nu finns det massa fika bröd i frysen!


  


Efter allt bak åkte vi upp till Kalles föräldrar och pusslade klart det sista på pusslet, dem kommer ju hem imorgon runt middagstid så vi ville bli klara tills dess och ja nu är 1500 bitar på plats..skrattar eller egentligen inte för nu är dem ju nedplockade igen..ler..


  

Av Wallström - 9 oktober 2009 15:46

Och här kommer blåbärsmuffins med strössel, barnen brukar gilla lite mer festliga och färgglada muffins! Egentligen brukar jag ha glasyr på dessa , men var slut på florsocker så då fick det bli så här i stället..


OCH DETTA ÄR RESULTATET:

  

Av Wallström - 9 oktober 2009 14:35

Nu var det dags för en plåt med muffins, Choklad/banan.. Det här receptet har jag blandat / mixat ihop själv, tagit lite från andra recept sedan lagt tll/tagit bort lite, alltid kul att prova sig fram..


RESULTATET AV DET:

  


Fick frågan om jag kan lägga ut recept på det jag bakar tidigare, skall försöka hinna med det ikväll annars blir det någon gång under helgen!

Av Wallström - 9 oktober 2009 14:07

Bullar kom det ur ugnen nu, med vaniljkräm, hallon och med blåbär!


RESULTATET AV DET:

 

  


I origanlreceptet skall det egentligen vara äpplemos, och det skulle jag med haft i men glömde av det helt enkelt;) Får se om jag hinner med en sats till!



Av Wallström - 9 oktober 2009 11:56

1 Plåt med "GROTTOR" klara ..skrattar..
Ja jag hade ju blåbärssylt hemma med så vart ju tvungen att prova om man kunde göra om hallongrottan till blåbärsgrotta?! Så jag gjorde en halv plåt med hallon och andra halvan med blåbär!


RESULTATET BLEV FÖLJANDE:


  

Av Wallström - 9 oktober 2009 10:56

Skulle ha börjat med baket mycket tidigare egentligen men första plåten åkte in nu, anledningen till detta var att Kalle syster ringde och skulle komma förbi, så ingen ide att börja innan. Men precis när hon hade åkt kastade jag mig på det, sååå forstättning följer...

Av Wallström - 9 oktober 2009 08:20

Har bestämt mig för att baka idag, har redan röjt det mesta utom att tvätta golven! Så då kan jag ju lika gärna baka innan jag gör det, har varit sugen på det ett tag! Så gott att ha både bröd och bullar i frysen och bara kunna ta upp när det behövs, tyvärr TÄNKER jag alltid att jag skall göra det, men skjuter på det. Sedan har jag inte mått så jättebra det senaste och då har man inte direkt prioriterat det, men både igår och idag har kännts bra så varför inte?
Blir blåbärsbullar, vaniljbullar och äppelmos bullar. Sedan enkla hallongrottor och så något bröd hade jag tänkt, men får se vad klockan blir brödbaket får kanske vänta tills på söndag då jag ändå tänkte baka hamburgebröd. Brukar oftast göra egna hamburgebröd, ett litet nyttigare recept jag hittat, och SÅÅ goda. Ska bara rensa i frysen så allt får plats sedan är jag redo..ler..eller nä inte riktigt, måste vänta på att affären öppnar för socker och mjöl kommer inte att räcka!

OM MIG!

KLOTTERPLANK

Fråga mig

3 besvarade frågor

KALENDER

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

MINA SENASTE INLÄGG

ARKIVET

TIDIGARE ÅR

KATEGORIER

ANDRA SIDOR JAG BESÖKER

RSS

UNIKA BESÖKARE PER DAG!


Ovido - Quiz & Flashcards