Mitt Liv Som Fru Wallström..

Alla inlägg under april 2009

Av Wallström - 17 april 2009 07:34

Alla va lika trötta igår kväll, efter middagen gick vi ut och sådde 4 olika sorters blommor i rabatterna. Rensade och plockade lite. Efter det spelade vi fotboll med barnen i 1 timma, alla hade lika kul, både vuxna och barn kan man säga;) Efter det tog vi med till lekplatsen och lekte lite, men blev bara en kor stund då dem va trötta. Så hem och duscha och bänkade oss i soffan framför "Hjälp! Jag är med i en japansk tv-show" (heter det så? ) Gick inte mycket på tv annars ju. I pauserna läste vi färdigt Shrek boken dem fått, och sedan hoppade dem utan att ens blinka i säng båda 2. Vi såg på plus men sedan gick vi och la oss också, jag han nog inte mer än lägga ner huvudet på kudden innan jag somna..skrattar..

Av Wallström - 16 april 2009 17:20

Ja barnen var så hungriga när dem kom in så dem kunde inte vänta på oss;) Men det gjorde ju inget, dem hade ju lekt så mycket så förstår dem, bara att hugga in direkt. Blev nästan en liten påskmiddag, med räk o Crabbfishomelett, ägghalvor, prinskorv, lax, potatis, potatissallad och en grönsallad. Sedan lite fiskpinnar och pommes ifall barnen inte ville ha det andra, men dem åt av det mesta så det va riktigt lyckat:-)

Av Wallström - 16 april 2009 15:44

Helt fantastiskt väder, vi har varit ute nästan hela dagen! Cecilia har hittat kompisar att leka med och jag och Sebastian har roat oss på egen hand med att spela fotboll, och lekt med tågbanan. Han har byggt en "liten" räls på trappen. Det är nog hans favorit hobby att leka med sina tåg. Själv har jag övergått till matlagningen, Kalle är på väg hem och maten är nu ungefär klar i samma veva, skönt för jag är hungrig! Han fick ialla fall sluta en ½ timma innan sin ordinarie tid, inte illa det;)


Av Wallström - 16 april 2009 13:03

PIROGER MED FULLKORNSDEG


DEG:

  • 50 g jäst
  • 5 dl mjölk
  • 50 g smör eller margarin
  • 2 tsk socker
  • 2 tsk salt
  • 5 dl grahamsmjöl
  • 7 dl vetemjöl

  • FYLLNING:

  • 500 g köttfärs (blandfärs, nötfärs eller fläskfärs)
  • 2 gul lök
  • 2 morot
  • 4 msk olivolja
  • 2 msk tomatpuré
  • 4 msk chilisås
  • 2 tsk salt
  • 2 krm pepparmix eller grovmalen svartpeppar

  • PENSLING:

    1 ägg



    PIROGDEG:
    Smula ner jästen i en degbunke. Smält smör/margarin i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölk, rör om och värm till 37 grader. Häll lite över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt sedan resten.

    Tillsätt salt och socker och rör om.

    Tillsätt grahamsmjöl och det mesta utav mjölet. Kör med elvisp med degkrokar tills det blivit en deg. Tillsätt det sista mjölet och kör till en jämn deg.

    Låt jäsa 40 minuter under bakhandduk.


    FYLLNING:

    Hacka löken och riv moroten grovt. Hetta upp en stekpanna med olivolja.

    Fräs köttfärsen och finfördela den med stekspaden. Tillsätt lök och morot och låt steka några minuter.

    Tillsätt tomatpuré och chilisås.

    Strö över salt och peppar och rör om ordentligt. Låt steka några minuter. Smaka av och tillsätt ev. mer salt, peppar, tomatpuré.


    Ta upp degen på bakbord och knåda den några minuter. Dela i mindre delar och kavla ut till runda plattor. Hur stora/små man vill göra är upp till var och en. Större ca 20 cm i diameter, mindre ca 15 cm i diameter.

    Lägg på fyllning på ena halvan av den runda plattan och lämna även ett par centimeter i kanten. Vik ihop och tryck ihop i kanten med en gaffel. Lägg upp pirogerna på bakplåtsklädda plåtar.

    Låt jäsa ca 20 minuter.

    Pensa med uppvispat ägg.

    Grädda pirogerna i nedre delen av ugnen i 225 grader i 14-16 minuter, när de har fin gyllenbrun färg är de klara.

    Av Wallström - 16 april 2009 10:17

    Blir så förbannad, var precis på väg ut när telen ringde, BARNENS PAPPA. Jag svarade, brukar för det mesta bara lämna över luren till Cecilia eller Sebastian då vi inte brukar ha något att säga varandra. men idag tog jag luren eftersom han hela veckan har sagt till Cecilia att han skall komma och hämta dem imorgon - FREDAG! Så eftersom han inte pratat med mig om det ville jag veta. Jag frågade lungt om han ville ha barnen i helgen eftersom Cecilia pratat om att du ska hämta dem? Får till svar! Det vet väl inte jag, det kan jag inte svara på förrens imorgon fattar du väl, acceptera att jag ringer imorgon!

    MEN HALLÅ ELLER???

    Jag har väl för helvet också ett liv, jag kan MER ÄN GÄRNA ha kvar barnen över helgen, men då vill jag veta, jag måste ju kunna planera lite också eller är det för mycket begärt???

    Nä då jag skall få det beskedet vid 15 tiden imorgon om han kommer eller inte, OCH VARFÖR säga det till barnen om han inte ens vet om han hämtar dem eller inte!! Blir så förba**at frusterad!

    Av Wallström - 16 april 2009 09:52

    Och jag har suttit och läst lite bloggar. Alltid kul att kika in hos sina vänner och se hur dem har det. Tyvärr är jag dålig på att kommentera när jag är inne, men JAG VET att jag inte är ensam om det..skrattar..då det ligger runt 20-40 besökare per dag här inne men oftast bara är 2-3 personer som kommenterar!

    ABSOLUT INGET TVÅNG, att ni behöver det! MEN alltid kul att se vem som är inne och läser, så ni får ju mer än gärna säga HEJ när ni är inne:-)

    Solen är framme här idag med så jag skall gå ut och passa på att rensa lite mer i den stora rabatten. Och så så lite frön, vi köpte ju Broccoli frön häromdagen när vi va i Mariestad. Och sedan har jag en massa påsar med olika blomfrön som skall sås. Kalle vill att vi ska göra ett land med Broccoli, persila, dill, sallad, morötter m.m Får väl se sedan va vi hinner med, han trodde han kanske skulle komma lite tidigare idag då dem hade prov idag.


     *HOPPAS!*


    Nä nu skall jag ta med Knattarna ut och göra lite nytta :-)

    Av Wallström - 16 april 2009 07:19

    Ja hur mysigt är det inte att vakna på morgonen, kliva upp och finna detta på våran memmo tavla på kylskåpet?!?

    Av Wallström - 15 april 2009 23:15

    Blev en lång kväll idag! Efter maten va vi alla ute, Cecilia lekte med en kompis, Sebastian lekte i sandlådan och vi kollade rabatterna och bara njöt av solen. Sedan blev det en lugn kväll framför tv:n, unga mödrar, och Room service, på Room service var det dock inget som inspirerade mig!

    Vissa sussade gott ;)

    OM MIG!

    KLOTTERPLANK

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    KALENDER

    Ti On To Fr
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30
    <<< April 2009 >>>

    MINA SENASTE INLÄGG

    ARKIVET

    TIDIGARE ÅR

    KATEGORIER

    ANDRA SIDOR JAG BESÖKER

    RSS

    UNIKA BESÖKARE PER DAG!


    Ovido - Quiz & Flashcards